Selasa, 21 April 2015

Tahu Punca Motor Berakhir dijalan


Dikala dinaiki adakalanya enjin motosikal mati tiba-tiba atau berhenti. cream pemutih wajah Keadaan ini pasti menyusahkan, terlebih bila kita ada kepentingan utama yg mesti segera tiba di bilik.
"Mesin mati mendadak atau kita menyebutnya berhenti tidak jarang kali disebabkan sebab tiga elemen, ialah bahan bakar kosong, tak ada pengapian, & tak ada mampatan," terang Zuhrah Adha, Quality Assurance Development Head Wahana Makmur Sejati (WMS).
Penyebab petrol habis kelihatannya agak jarang dialami lantaran umumnya penunggang telah menjangka bersama isikan lebih-lebih dulu tangki. Sebab itu ada dua boleh saja penyebab yang lain, ialah tak ada pengepian & mampatan.
Buat memastikannya bikres sanggup lakukan isu sederhana, adalah kepada busi. Factor yg butuh diperhatikan iaitu keselamatan jangan sampai hingga percikan api menyambar bahan Muadh terbakar.
"Untuk menentukan adanya mampatan, kita mesti penempelkan ibu jari kita terhadap permukaan lubang busi. Kalau dirasa tekanannya pass akbar, bermakna mampatan pass baik. Buat pemeriksaan ini pastikan bahawa kunci kenalan dalam keadaan" off "(supaya tak berjalan percikan api)," ujarnya .
Sementara buat menyemak pengapian, sample terhadap motor suntikan yg ketika ini tidak sedikit digunakan, pastikan palam masih berada terhadap lubangnya, pakai busi lain buat menentukan adanya pengapian atau percikan api terhadap busi. Sebaliknya, dalam pemeriksaan ini kedudukan kunci kenalan mesti "on" supaya ada arus elektrik.
"Namun utk mengetahui penyebab yg lebih tentunya, penunggang mesti mengambil motosikalnya ke bengkel supaya mampu tentukan penyebabnya. Diluar itu tekanan mampatan yg standard akan diukur bersama media yg disebut compresion Gauge,"

Tidak ada komentar:

Posting Komentar